Реконструкция на катедралата Нотр Дам – CBS News


Той е в сърцето на Париж във всеки смисъл на думата. Но тази забележителност – която съществува от 12-ти век – сега е почти неузнаваема отвътре, както видя кореспондентът Сет Доун, когато на “Неделя сутрин” беше предоставен рядък достъп.

Днес Нотр Дам е катедрала от скелета след пожара през април 2019 г. (вероятно причинен от електрическо късо съединение), който погълна църквата.

Великолепният, 160-годишен готически шпил се срути и голяма част от покрива се срути. Забележително е обаче, че по-голямата част от надгробната структура е останала. Френският президент Еманюел Макрон обеща да възстанови до пет години.

Замърсяването с олово от разрушения покрив и шпил е само едно от многото предизвикателства, които забавят ремонтните работи и дори достъпа до паметника, както разбра Доун. Влезлите получават изцяло нови дрехи, които след това ще бъдат изхвърлени.

Миналото лято Доан успя да се качи високо на скелето през катедралата, за да се срещне с човека, отговарящ за усилията по обновяването на това командно място: Жан-Луи Жоржлин, който всъщност няма много време да се наслади на гледките на Париж. „Да, това е една от най-невероятните гледки, които можете да имате от Париж, но само за кратко, защото ще бъде тук само за пет години“, каза той.

Той има предвид това скеле… и този амбициозен краен срок за ремонт.

“Аз съм тук – аз – за да спечеля тази битка”, каза той. “Това е борба. Това е ежедневна борба.”

Нотр-Дам-1.jpg
Генерал Жан-Луи Жоржлин, който ръководи реконструкцията на Нотр Дам, заедно с кореспондента Сет Доан на покрива на катедралата от 12-ти век, която беше повредена при пожар през 2019 г.

CBS News


Всъщност той е бивш военен генерал – и Джорджлин каза, че затова Макрон го избра. Той е обвинен, че ръководи това усилие за възстановяване, за което вече са събрали един милиард долара.

Джорджлин показа на Доун зейналата дупка на трансепта на църквата („Тук е сърцето на драмата“) и посочи къде някога е бил покривът („Тук ще имате рамката от дърво, а над рамката покривът в олово”).

Това е мястото, където решетка от вековни дървени греди – известна като “гората” – образува своеобразно “таванско помещение” за църквата.

Доун каза: “Не изглежда, че ще бъде готов до 2024 г.”

“Защо казваш това?” — попита Джорджлин. — Защото имаш много скеле?

— Да.

„Но ние имаме план, който е много точен. Сега имате това, което ние наричаме стабилизация, за да продължим възстановяването. Така че някак си най-трудният [work] е направено.”

Нотр Дам-вътрешно-скеле.jpg
Скеле в Нотр Дам.

CBS News


За да види работата, главният архитект Филип Вилньов заведе Доан в онази мрежа от скеле, която първоначално скриваше издигащия се таван на катедралата.

Виленюев каза, че този ремонт е бил „задължение“ и „мисия“ за него, като добави: „Моята работа е да се събуждам всяка сутрин, за да спася катедралата“.

Те поставяха временни дървени подпори, изработени по поръчка, предназначени да поддържат летящите стълбове.

нотр-дам-сет-доан-аргитек-филип-вилньов.jpg
Кореспондент Сет Доан с главния архитект Филип Вилньов.

CBS News


С такава любима забележителност имаше дебат за всеки детайл: столове срещу пейки; осветление; изкуство Но Вилньов ни каза, че структурата ще бъде възможно най-близка до оригинала:

„Ще използваме точно същите материали, които са използвали през Средновековието и през 19-ти век“, каза той. „Отидохме да добиваме, за да видим дали камъните, с които разполагахме, са с правилната плътност. [And for the wood], беше дъбове, ще бъдат дъбове. Техниките за възстановяване са абсолютно идентични.”

CBS News посети една от френските гори, където избраха някои от 1000-те дъбови дървета – на възраст най-малко един век – за шпила и трансепта. По-рано този месец те започнаха да режат първите няколко дървета.

исторически-дъбови дървета-за-използване-в-нотр-дам-възстановяване.jpg
Исторически дъбови дървета, които да се използват при реставрацията на катедралата Нотр Дам.

CBS News


Нотр Дам нямаше модерно оборудване за безопасност, като пръскачки, за да забави огъня. Но френски пожарникари се обучаваха да се борят с пожар в катедралата. Те използваха вода при по-ниско налягане и се опитаха да избегнат директното пръскане на горещото стъкло. Вилнюев каза, че скъпоценните витражи, за които той спомена, че са незаменими, са били пощадени.

Тук работят дърводелци, каменоделци и железари – занаятчии от около 20 различни специалности, някои в това средновековно място, които използват тези най-модерни инструменти, включително дрон, оборудван със специална технология за изображения.

Филип Дилман е изследователски директор във френския национален център за научни изследвания (CNRS). Той ни показа това, което той нарича “дигиталните близнаци” на Нотр Дам – изображения с висока разделителна способност в неговия компютър. „Направихме 3-D карти, за да разберем как са построени и как стари хора са построили тези катедрали, но и да ги ремонтираме“, каза той.

нотр-Дам-компютър-симулация-cnrs-ministere-de-la-culture.jpg
3-D компютърните карти показват характеристиките на катедралата, за да помогнат за възстановяването.

CNRS / Министерство на културата


И те могат да сравняват тези изображения с тези с висока разделителна способност, направени преди пожара. Те изследваха как паметникът се е преместил там, където е бил стресиран от огъня и температурите, при които е горял. Те се опитват да разберат къде са поставени конкретни парчета.

Някои материали, като камък, могат да се използват повторно. Но не и изгорени дърва.

Доун попита: „И така, защо има значение, ако знаеш къде точно е [piece] ако не можеш да го върнеш обратно?”

„Това е въпрос на познаване на древното дърводелство“, отговори Дилман.

И за да се опитаме да разберем тези процеси, имаше някои неочаквани разкрития на материали като това вековно дърво:

„Можем да имаме индикации за средновековния климат, еволюцията на средновековния климат, само като погледнем изотопите в дървото“, каза Дилман.

„Уау, значи не само се научаваш да сглобяваш катедралата, но и научаваш парчета история, климат?“ — попита Доун.

„Точно – науки за възстановяване на катедралата, но това е и катедралата за наука.“

Те са примамливи детайли. Тези скъпоценни капсули на времето са вдъхновяващи и предизвикват занаятчии от нашата съвременна епоха – натоварени да запазят величието на миналото.


За повече информация:


Историята, продуцирана от Илейн Коб и Робин Макфадън. Редактор: Емануел Сечи.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *