“Мечо Пух” и “Слънцето също изгрява” под произведения от 1926 г., за да станат обществено достояние


Обявени са “Мечо Пух” и “Слънцето изгрява”. Любимата детска книга на А. А. Милн и класическият роман на Ърнест Хемингуей, заедно с филмите с Бъстър Кийтън и Грета Гарбо, са някои от произведенията от 1926 г., чиито авторски права изтичат в събота, което ги прави публично достояние, когато календарът се обръща към 2022 г.

Томовете с поезия “The Weary Blues” от Лангстън Хюз и “Enough Rope” от Дороти Паркър също ще станат 95 и ще станат обществено достояние според законодателството на САЩ.

С участието на “Battling Butler” с участието на Бъстър Кийтън и режисиран от Бъстър Кийтън, “Изкусителката” с Грета Гарбо, “Синът на шейха” с участието на Рудолф Валентино и “За бога” с главната роля Харолд Лойд, също става обществено достояние .

А според законодателството на Конгреса от 2018 г. аудиозаписите на най-ранната област на електронното аудио ще бъдат достъпни през 2022 г. Експерти по авторски права от университета Дюк изчисляват, че около 400 000 аудиозаписа отпреди 1923 г. ще бъдат достъпни за обществено ползване, включително музика от Етел Уотърс, Мейми Смит, Енрико Карузо и Фани Брайс.

След като дадено произведение влезе в публичното пространство, то може да бъде законно споделено, експортирано, използвано повторно, повторно или извадено без разрешение или заплащане.

Дългият период на авторско право в Америка, приет през последните десетилетия, означава, че много произведения, които сега ще станат достъпни, отдавна са загубени, тъй като не е изгодно да се поддържат от законните собственици, но не могат да бъдат използвани от други.

„Фактът, че произведенията от 1926 г. са законно достъпни, не означава, че всъщност са достъпни“, каза Дженифър Дженкинс, директор на Центъра за изследване на общественото достояние на Дюк, в публикация, отбелязваща съботния ден на общественото достояние.

„След 95 години много от тези произведения вече са загубени или буквално се разпадат (както при старите филми и записи), доказателство за това какво причиняват дългите срокове на авторски права за запазването на културни артефакти“, каза Дженкинс.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *