Какво е метавселената? Зад визията на Facebook за бъдещето на интернет


Бъдещето на интернет ще бъде виртуално и „Мета“, казва компанията, известна на обществеността като Facebook, вярвайки, че 1 милиард души ще работят и играят в потапящия триизмерен свят, наричан „Метавселената“ от края на това десетилетие.

„Вярваме, че Metaverse ще бъде наследник на мобилния интернет“, каза изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг на годишната конференция за разработчици на компанията в четвъртък, където компанията заяви, че е официална. промени името му на Meta.

„Ще можем да се чувстваме присъстващи, сякаш просто сме там с хората, без значение колко далеч сме всъщност. Ще можем да изразим себе си по нови радостни, напълно потапящи начини“, каза той.

„Метавселената“ е създадена в научно-фантастичния роман от 1992 г. „Snow Crash“ от Нийл Стивънсън и е технологична концепция, която описва мрежа от хъбове за разширена и виртуална реалност, достъпни на смартфони и с забележителности. Вместо да зареждат приложение или уебсайт, потребителите използват козирка, за да общуват във виртуална среда.

Facebook Metaverse
Facebook представи новия си мета знак пред централата на компанията в Менло Парк, Калифорния, в четвъртък, 28 октомври 2021 г.

Тони Авелар / AP


Родителите могат да споделят видеоклипове на децата си с членове на семейството и да се чувстват сякаш са в една стая. Срещите с колеги на хиляди мили ще имат същото въздействие. Посещението на концерт с приятел може да означава, че двама души седят на дивана си у дома, но се чувстват сякаш са в стая с хиляди други.

Зукърбърг каза, че отличителното качество на Метавселената ще бъде „усещането за присъствие“.

“Наистина ще се почувствате така, сякаш сте там с други хора. Ще видите изражението на лицето им или езика на тялото им”, каза Зукърбърг.

„Ще можете да се телепортирате веднага като холограма, за да сте в офиса без совалка, на концерт с приятели или в хола на родителите си, за да наваксате“, каза Зукърбърг в Писмо на основателя публикуван онлайн.

Потребителите могат също да създават аватари във виртуалния свят, които изглеждат като външния им вид в реалния свят.

Аватарите, каза Зукърбърг, ще бъдат толкова често срещани, колкото снимките на профилите в сайтовете на социалните медии, но „вместо статично изображение ще има на живо, 3D представяне на вас“.

Потребителите може да могат да персонализират своите аватари за работа и игра. „Ще имате виртуални дрехи за различни поводи, проектирани от различни създатели на различни приложения и опит“, каза Зукърбърг.

Въпреки че някои от градивните елементи на Metaverse вече са тук, голяма част от технологията все още са години далеч от широкодостъпна.

Facebook казва, че не иска да притежава Metaverse и предоставя инструменти, които ще позволят на разработчиците да свържат своята платформа с други разработчици.

Инструменти, които позволяват на създателите да свържат множество физически местоположения в изживяване с разширена реалност за виртуални обиколки и лов на чистачи също са на път. Зукърбърг каза, че тези инструменти ще позволят „много повече търговия и ще помогнат за растежа на цялостната икономика на Metaverse“.

Но растежът на Metaverse също ще означава повече изследвания за компания, която в момента е обект на критики, защото не защитава правилно потребителите. По-рано този месец бившата служителка на Facebook Франсис Хауген излезе публично, след като изтече хиляди документи, които показват ръководителите на компанията знаеха, че платформата помага за разпространението на дезинформация години наред, но не направи достатъчно за борба с негативните последици.

В показания пред комисия на Конгреса и на “60 минути” тя обвини компанията, че публикува печалби над хората. Facebook отхвърли обвиненията.

В няколко изтекли вътрешни документа, прегледани от CBS News, изследователите на Facebook изразиха загриженост, че компанията често е действала, за да защити потребителите, след като щетите са били нанесени.

Но новият главен технологичен директор на Facebook Андрю Босуърт каза в ексклузивно интервю за CBS News, че “милиарди хора се доверяват” на Facebook.

„Те демонстрират това, като използват продуктите, които изграждаме всеки ден“, казва Босуърт, който в момента е вицепрезидент на Reality Labs за Meta. „Ние не приемаме лекомислено нашия ангажимент към тези хора.

Босуърт каза преди десетилетие, че технологичната индустрия не мисли критично за предизвикателствата, които нейните продукти ще създадат. „Това не е мястото, където сме днес“, каза той. “Ние обсъждаме много предварително щетите, които стават възможни от технологията или се усилват или разкриват от технологията и какво можем да направим за тези неща.”

Зукърбърг каза в четвъртък, че един от уроците, които е „интернализирал“ през последните пет години, е, че поверителността и сигурността трябва да бъдат вградени в Metaverse от първия ден.

„С всички нови технологии, които се разработват, всеки, който строи за Metaverse, трябва да бъде фокусиран върху изграждането отговорно от самото начало“, каза Зукърбърг.

Ник Клег, вицепрезидент по глобалните въпроси на Meta, каза, че новите технологии имат тенденция да изоставят законодателите и регулаторите. Но този път, каза Клег, Мета има време да изгради контролите за сигурност, докато продуктът расте.

„Имаме години, преди Метавселената, както си я представяме, да бъде напълно реализирана“, каза Клег. „Това е началото на пътуването“, добави той.

Лори Сегал и Гизела Перес допринесоха за тази история

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *